niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Een leven met hersenletsel betekent een leven met verlies op verschillende gebieden. Niet alleen het verliezen van een goede gezondheid maar vaak ook het verlies van bijvoorbeeld baan, rijbewijs of vrienden. Door het letsel is het soms erg lastig om bij eigen gedachten en emoties te komen.
Helder onder woorden brengen van wat je wilt zeggen is voor veel mensen met hersenletsel moeilijk omdat juist op dat gebied beschadiging is opgetreden. Hersenletsel zorgt voor veranderingen in jezelf die voor de omgeving niet altijd te begrijpen zijn.
Het niet goed kunnen uiten en verwoorden van hetgeen je is overkomen kan zorgen voor spanning en verdriet.
Het niet-begrepen voelen kan voor zowel jezelf als de naasten spanningen veroorzaken in het contact met elkaar.
Verwerking van het letsel en de gevolgen daarvan kan erg moeilijk zijn. Het krijgen van hersenletsel zorgt vaak voor een persoonlijk drama, niet alleen voor de persoon die het overkomt maar ook voor de directe omgeving.
Bij traumatische gebeurtenissen en de verwerking hiervan is een mens aangewezen op cognitieve vaardigheden maar bij hersenletsel zijn juist die vaardigheden vaak verminderd waardoor diegene belandt in een onmogelijke situatie.
De combinatie van hersenletsel en verwerkingsproblematiek vraagt dan ook een specifieke benadering, waarin kennis van hersenletsel een belangrijke voorwaarde is om de gevolgen van deze complexe handicap te kunnen begrijpen.
Helder onder woorden brengen van wat je wilt zeggen is voor veel mensen met hersenletsel moeilijk omdat juist op dat gebied beschadiging is opgetreden. Hersenletsel zorgt voor veranderingen in jezelf die voor de omgeving niet altijd te begrijpen zijn.
Het niet goed kunnen uiten en verwoorden van hetgeen je is overkomen kan zorgen voor spanning en verdriet.
Het niet-begrepen voelen kan voor zowel jezelf als de naasten spanningen veroorzaken in het contact met elkaar.
Verwerking van het letsel en de gevolgen daarvan kan erg moeilijk zijn. Het krijgen van hersenletsel zorgt vaak voor een persoonlijk drama, niet alleen voor de persoon die het overkomt maar ook voor de directe omgeving.
Bij traumatische gebeurtenissen en de verwerking hiervan is een mens aangewezen op cognitieve vaardigheden maar bij hersenletsel zijn juist die vaardigheden vaak verminderd waardoor diegene belandt in een onmogelijke situatie.
De combinatie van hersenletsel en verwerkingsproblematiek vraagt dan ook een specifieke benadering, waarin kennis van hersenletsel een belangrijke voorwaarde is om de gevolgen van deze complexe handicap te kunnen begrijpen.
'Als ik schilder heb ik geen hoofdpijn' – Ilana